Voor een Sociaal Nederland Samenwerken aan een Solidaire Toekomst

Het destijds stoppen van de voortzetting van de pensioenopbouw tijdens WW een Noodlottig Besluit

Borger-Odoorn, Gemeenteraadsvergadering d.d. 24 april 2014, GLASVEZEL aan ZUIDERDIEP te Nieuw-Buinen

De gemeente Borger-Odoorn heeft in haar reactie op het verzoek tijdens mijn inspreekbeurt om directe financiële steun te verlenen voor het alsnog tijdig in de grond krijgen van de glasvezel aan het Zuiderdiep –  nu de grond toch open wordt gemaakt in verband met de uitvoering van haar eigen reconstructieplan aldaar –  afgewezen vanwege de te grote risico die de gemeente daarbij zou lopen.

Eigenlijk is het de wereld op de kop zetten.

Geschiedenis.

De middelen van Stichting FVP werden sinds 1989 geb

ruikt om de pensioenvoorzieningen voor werkloze werknemers vanaf 40 jaar voort te zetten. Hieraan waren voor de betrokken werknemers geen kosten verbonden. Het bestuur van Stichting FVP was samengesteld uit vertegenwoordigers van de centrale werkgevers- en werknemersorganisaties. De Sociale Verzekeringsbank (Kantoor FVP) voert de regeling uit.

Het vermogen van Stichting FVP kwam voort uit de bedragen die in de jaren 1973 tot en met 1975 zijn vrijgekomen door de bevriezing van de kinderbijslag voor het eerste kind en uit werkgeversbijdragen. Ook de overheid heeft destijds aan het vermogen van de stichting bijgedragen.

Het oorspronkelijke doel van Stichting FVP was om met h

et vermogen van deze stichting een wettelijke verplichte pensioenvoorziening voor alle werknemers mede tot stand te brengen. Dat is echter nooit gebeurd.

Wél werden sinds 1988 de opbrengsten van het vermogen gebruikt om de pensioenvoorzieningen voor werkloze werknemers van 40 jaar of ouder voort te zetten. Bij het ontstaan van Stichting FVP was reeds voorzien dat de regeling eindig zou zijn.

Tot het einde van de vorige eeuw was het mogelijk de FVP bijdragen te betalen uit de beleggingsinkomsten uit het vermogen. De enige voeding van het fonds kwam dus voort uit het beleggingsrendement. Sinds 2000 overstegen de uitgaven de inkomsten onafgebroken, onder meer als gevolg van de sterk gestegen instroom van werkloze werknemers in de FVP regeling waardoor het vermogen steeds verder en versneld afnam.

Mede om die reden besloot het FVP bestuur in 2009 om: geen nieuwe instroom meer toe te staan van werknemers die op of na 1 januari 2011 WW gerechtigd zouden worden.

Consequenties.

Nu een werkloze werknemer geen gebruik meer kan maken van het FVP, moet hij op een andere wijze voor de opbouw van zijn oudedagsvoorziening zorgen. Dit is financieel gezien uiteraard vaak onmogelijk daar bij een lager inkomen de vaste kosten gewoon doorlopen en deze toch betaald moeten worden. Het maken van schulden daarvoor is natuurlijk geen optie.

Door de pensioenbreuk zullen deze mensen dus nog een keer financieel gestraft worden wanneer zij de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt doordat zij met een veel lager pensioen worden geconfronteerd als waar zij opgerekend hadden; immers de mensen weten vaak niet eens of staan er niet bij stil dat hun pensioen niet meer wordt opgebouwd tijdens hun werkloosheid c.q. als ze dat al wel weten kunnen ze niet overzien wat dat t.z.t. voor hen betekent. De mate waarin dat gebeurt is vanzelfsprekend afhankelijk van hun werkloosheidsperiode.

 Voor de maatschappij betekent het dat in tijden van een laag economische bedrijvigheid op termijn een vijver van armlastigen wordt gecreëerd waarvan de kosten omdat dan te compenseren aanzienlijk hoger zullen zijn in vergelijking met de kosten als reeds nu collectief en structureel aan een financiële voorziening zou worden gewerkt immers niet ingelegde geld heeft niet kunnen renderen via beleggingen om nog maar te zwijgen van de kosten welke sociale uitsluiting met zich meebrengt als gevolg van een t.z.t. te laag inkomen (AOW + klein aanvullend pensioen).

Recente onderzoeken bevestigen steeds dat oudere werknemers heel moeilijk weer aan de slag komen; niet zelden rollen zij na hun max. wettelijke WW periode in de WWB. Wat de financiële gevolgen voor hun pensioenuitkering bij het bereiken van hun pensioengerechtigde leeftijd zijn, kan ik niet overzien. Cijfers daarover heb ik niet kunnen vinden, echter ik vermoed dat deze financieel wel eens veel groter zijn dan de nadelen van niet indexeren, ja zelfs van afstempelen.

Voorstel.

Opnieuw inrichten van een fonds die qua beheer /uitvoering / voorwaarden vergelijkbaar is met het FVP en gevoed zou worden uit de meeropbrengsten van bv. een AOW en /of -WW premie verhoging,  al- of niet in combinatie met het verhogen van de huidige maximale vrije AOW premiegrens.

Ook zou je kunnen denken aan een  gedifferentieerde  WW premie, inhoudende dat :

Indien werkgevers een werknemer tijdelijk in dienst nemen zij een hogere WW premie moeten betalen. Dit moet werkgevers ontmoedigen mensen op tijdelijke basis in dienst te nemen daar dit tevens een van de redenen is van individuele werkloosheid.

Eigenlijk zou het fonds ook moeten worden gebruikt voor mensen in de bijstand, immers ook daar wordt de pensioenopbouw niet doorbetaald ; het in het verleden bestaande verschil tussen beide uitkeringstypen was en is m.i. ook niet te rechtvaardigen. Er zou dus tegelijkertijd ook gekeken dienen te  worden naar een oplossing van deze onrechtvaardigheid.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Gerelateerde Artikelen

Menno Hilverts

Social Blogger / Fotograaf

Geïnteresseerd in alles wat het welzijn van mensen in alle fasen van hun leven verbetert c.q. bedreigt.

M . J . W . Hilverts

Sponsor

Website nodig?
Hilkon helpt u graag

Categorieën