Voor een Sociaal Nederland Samenwerken aan een Solidaire Toekomst

Randvoorwaarden bij verplicht leveren tegenprestatie bij uitkering

RANDVOORWAARDEN VERPLICHT LEVEREN TEGENPRESTATIE BIJ UITKERING.

Om onzorgvuldigheid, andere spreken wellicht over willekeur, door medewerkers van Sociale Diensten  naar uitkeringsgerechtigden te voorkomen,  uitbuiting door Gemeenten i.v.m. financiering van hun uitgaven van hun begroting tegen te gaan en te borgen dat uitkeringsgerechtigden door de verschillende gemeenten gelijk behandeld worden, zouden vanuit het kabinet randvoorwaarden dienen te worden opgesteld waaraan voldaan zou moeten worden bij verplichte levering van een tegenprestatie door uitkeringsgerechtigden.  

Daar dit m.i. niet in de lijn ligt van het huidige kabinetsbeleid maar ook een initiatief met kans van slagen vanuit de 1ste – en 2de Kamer niet is te verwachten gezien de opstelling van de meerderheid van de politieke patijen aldaar, is mijn voorstel dat gemeentelijke cliëntenraden in gezamenlijkheid zo spoedig mogelijk een protocollair voorstel doen waarin  voorwaarden worden benoemd om te redden wat er nog te redden is gezien de te verwachten negatieve effecten bij interpretatie van de ophanden zijnde Participatie wet.

Bij een goede diagnose aan de kop van een re-integratietraject, het in kaart brengen van de (on)mogelijkheden / ondersteuning van de uitkeringsgerechtigde en een protocol met een set aan randvoorwaarden, moet het ondanks de noodgedwongen forse bezuinigingen door gemeenten als gevolg van het gevoerde kabinetsbeleid mogelijk zijn dat gemeenten haar menselijk gezicht naar uitkeringsgerechtigden weten te behouden en een sociaal verantwoord beleid te voeren in het belang van al haar inwoners.

De randvoorwaarden welke ik persoonlijk voor het overgrote deel  in februari 2011 heb opgesteld t.b.v. een gesprek van de LCR met de toenmalige staatsecretaris Krom van het ministerie SZW vanwege de toen beoogde Wet Werken naar Vermogen, zijn nog steeds relevant . Weliswaar is de WWNV in de ijskast is gezet echter de Participatie wet is slechts oude wijn in een nieuwe fles.

Het is daarom m.i. dan ook m.i. de moeite waard van de onderstaande punten er zo veel als mogelijk in een door de gemeenteraad goedgekeurd protocol ondergebracht te krijgen als opdracht aan  het College van B&W om deze in de praktijk te brengen en vervolgens daarbij nadrukkelijk ook af te spreken dat de resultaten hiervan inzichtelijk voor de gemeenteraad periodiek worden gemonitoord.

Voorwaarden:

Afspraken mogen niet in strijd zijn met:

1.2 Nederlandse grondwet o.a. art 19, lid 3:

Recht op vrije arbeidskeuze

  • 1.3 Internationale verdragen aangaande rechten van de mens,zoals:

     Europees Sociaal Handvest; bv. deel 1,art. 1:

Een ieder dient in staat te worden gesteld in zijn onderhoud te voorzien door werkzaamheden die hij vrijelijk heeft gekozen.

     Universele Verklaring van de Rechten van de Mens; bv. deel 3, art. 23

Een ieder heeft recht op arbeid, op vrije keuze van beroep, op rechtmatige en gunstige arbeidsvoorwaarden en op bescherming tegen werkloosheid.
Een ieder, zonder enige achterstelling, heeft recht op gelijk loon voor gelijke arbeid.
Een ieder, die arbeid verricht, heeft recht op een rechtvaardige en gunstige beloning, welke hem en zijn gezin een menswaardig bestaan verzekert, welke beloning zo nodig met andere middelen van sociale bescherming zal worden aangevuld.

Europees Verdrag ter bescherming van Rechten van de Mens en de Fundamentele Vrijheden; bv. art. 4:

        Niemand mag in slavernij of dienstbaarheid worden gehouden.

Niemand mag gedwongen worden dwangarbeid of verplichte arbeid te verrichten.

Dwangarbeid is arbeid die mensen onder bedreiging van straf, tegen hun wil, verrichten

        Verdrag inzake Burgerrechten en Politieke Rechten; bv. art. 8:

Niemand mag in slavernij worden gehouden; slavernij en slavenhandel in iedere vorm zijn verboden.

        Niemand mag in horigheid worden gehouden.

a. Niemand mag gedwongen worden dwangarbeid of verplichte arbeid te verrichten;

b. a mag niet zodanig worden uitgelegd dat in landen waar gevangenisstraf met dwangarbeid kan worden opgelegd als straf voor een misdrijf, het verrichten van dwangarbeid op grond van een door de bevoegde rechter uitgesproken veroordeling tot een zodanige straf, wordt verboden;

c. Niet als “dwangarbeid of verplichte arbeid” in de zin van dit lid worden beschouwd:

(i) arbeid of diensten, voor zover niet bedoeld in alinea b, die gewoonlijk worden verlangd van iemand die wordt gevangen gehouden uit hoofde van een wettig bevel van een rechtbank of van iemand gedurende diens voorwaardelijke invrijheidstelling;

(ii) elke dienst van militaire aard en, in landen waar dienstweigering op grond van gewetensbezwaren wordt erkend, die nationale diensten die bij de wet van principiële dienstweigeraars worden gevorderd;

(iii) elke dienst welke wordt gevorderd in het geval van een noodtoestand of ramp die het bestaan of het welzijn van de gemeenschap bedreigt;

(iiii) alle arbeid of elke dienst die deel uitmaakt van de normale burgerplichten.

2.  De uitkeringsgerechtigde heeft recht op:

2.1 Onafhankelijke onpartijdige deskundige (gratis) ondersteuning / advies

2.2 Vroege signalering hulpbehoefte.

Hiermee wordt voorkomen dat de situatie van de cliënt onnodig achteruitgaat waardoor hij / zij mogelijk minder lang last heeft beperkingen c.q. problematiek. 

2.3 Terugkrijgen van zelfredzaamheid

2.4 Keuze voor eigen regie (zelfsturing)

Ondersteuning kan dan daadwerkelijk vorm krijgen vanuit het perspectief van de cliënt en wordt op voorhand niet gedicteerd door de werkwijze van de uitvoeringsorganen en de verknipte wereld van wetten en regelingen en met elkaar concurrerende voorzieningen.

Keuze voor eigen regie houdt ook in dat de uitkeringsgerechtigde zijn / haar regie in handen kan leggen van een vertrouwenspersoon of onafhankelijke organisatie.

2.5 Kwalitatieve en veilige dienstverlening.

Effectieve en efficiënte methodische diagnose aan de kop van het proces om objectief mogelijkheden en beperkingen in kaart te kunnen brengen; status vastleggen middels participatie ladder.

2.6 De best beschikbare (= maatwerk) en bereikbare dienstverlening

2.7 Second opinion

2.8 Een duurzaam terugkeer op de arbeidsmarkt

2.9 Fatsoenlijk werk.

Werk is fatsoenlijk als:

  •         Het loont
  •         Het een salaris oplevert waarvan zelfstandig kan worden geleefd en bestaanszekerheid biedt;
  •         Het tenminste gebaseerd is op het wettelijk minimum loon
  •         Arbeidsvoorwaarden, zoals CAO afspraken, worden gerespecteerd
  •         Gezond en veilig is
  •         Voldoening geeft
  •         Ontplooiingsmogelijkheden biedt

2.10 Proactieve tijdige en volledige informatie van de dienstverlener, de dienstverlenende organisaties en de

        inlenende organisatie

2.11 Afstemming tussen de verschillende betrokken dienstverlenende- en inlenende organisaties 

2.12 Laagdrempelige klacht- en geschillen regeling met effectieve- , correcte- en tijdige afhandeling in combinatie met

        een gemotiveerde beslissing

3.  Voor het uitvoeringsinstituut SZ is een plicht :

Uitvoeren en handhaven van een landelijke gedragscode waarin normen / waarden en maatregelen worden genoemd voor de uitkeringsgerechtigde ter bescherming van de cliënten, medewerkers en hun relaties van de inlenende organisatie(s).

Het betreft aspecten als:

Respect en gelijkwaardigheid

  • Discriminatie
  • (Seksuele) intimidatie
  • Gebruik c.q. bezit van: Rookgerij, drugs / Slag- , steek- of vuurwapen
  • Klachten: Procedure behandeling en afhandeling
  • Bewijs van goed gedrag (VOG); in elk geval voor het werken in de zorgsector een harde eis.
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Gerelateerde Artikelen

Menno Hilverts

Social Blogger / Fotograaf

Geïnteresseerd in alles wat het welzijn van mensen in alle fasen van hun leven verbetert c.q. bedreigt.

M . J . W . Hilverts

Sponsor

Website nodig?
Hilkon helpt u graag

Categorieën