aftrekbaarheid pensioen premies. Immers tot de dag van vandaag hebben herhaalde morele oproepen tot vrijwillig matigen nauwelijks meer opgeleverd dan discussies, die in de praktijk vooral blijken te worden gevoerd onder de mensen die er tot op heden geen zeggenschap over hebben.
Een bijkomstigheid maar niet minder belangrijk is het feit dat door deze aanpak de pot gespekt wordt waaruit gemeenschapsvoorzieningen betaald kunnen worden; het mes snijdt dus aan twee kanten.
In het bijzonder nog iets over (top) bestuurders bij (semi) overheid:
ā¢ De sector moet zich laten leiden door publieke belangen (inclusief efficiĆ«nt werken) en niet door een winst oogmerk.
Bonussen mogen dan ook allƩƩn worden gegeven als hiervan sprake; ƩƩn van de toetsing criteria zou kunnen zijn de mate van klantentevredenheid.
ā¢ In principe zijn salarissen boven die van de minister-president niet mogelijk. Indien geen medezeggenschapsraad van toepassing is en een competitieve arbeidsmarkt het toch noodzakelijk maakt van voornoemde richtlijn af te wijken, dient een verzoek tot goedkeuring aan de ministerraad te worden voorgelegd. De ministerraad dienst uiterst terughoudend te zijn met het verlenen van instemming. Een positief besluit moet bij de eerste gelegenheid gevolgd worden door openbaarmaking in de daarvoor geĆ«igende kanalen zoals bv. de staatscourant.
ā¢ Uit oogpunt van gelijke behandeling onderzoek te starten naar mogelijkheden om wachtgeldregelingen voor de ambtenaar en haar gelijkgestelde op te heffen en deze te vervangen door het ontslagrecht zoals dat ook buiten de publieke sector van toepassing is inclusief de rechten en plichten die daaruit voortvloeien.
Bewust zijn geen niveaus ingevuld met betrekking tot o.a. de voorgestelde belasting maatregelen; de reden is dat de kennis ontbreekt om in te kunnen schatten wanneer het effect hiervan nog in overeenstemming met het beoogde doel.
Opmerking:
Aan mogelijkheden om de invloed te verminderen van speculanten (private equity partijen en hedgefondsen) en andere ongewenste financiƫle partijen bij overnames in Nederland, zal ik nog een apart artikel wijden.
Ook zal ik in het algemeen nog aandacht besteden aan:
1. Waar houdt de Nederlandse Corporate Governance Code in
2. Wat wordt verstaan onder een private equity partij en hedge fonds
Menno Hilverts uit Nieuw-Buinen (prov. Drente)