Voor een Sociaal Nederland Samenwerken aan een Solidaire Toekomst

POSITIE MANTELZORG(ER) VERDIENT VERBETERRING !!!

Veel mensen, zowel mannen als vrouwen, krijgen in hun leven te maken met de langdurige zorg voor een zieke of gehandicapte

Dat kan zijn zorg voor zieke kinderen, ouders, partner, vrienden, bekenden maar soms ook een onbekende waarmee men bij toeval in contact komt. Het overkomt je en het is lang niet altijd een bewuste keuze. Men noemt dit mantelzorg.

Mensen (soms op zeer jonge leeftijd) die in hun omgeving te maken krijgen met ziekte kunnen vaak niet de zorg bieden die zij zouden willen, of raken zelfs overbelast doordat het combineren van deze hulp moeilijk verenigbaar is met de eigen situatie terwijl de omgeving onvoldoende haar waardering laat blijken voor de geleverde inspanning, die het wel beslist verdient. Het af en toe gemeend kenbaar maken hiervan maakt voor menigéén het geven van mantelzorgdragelijker.

Ook blijkt dat een aanzienlijk deel van de mantelzorgers gebukt gaatonder de gevolgen van armoede doordat er geen vergoedingsregeling bestaat voor de extra (o.a. reis, telefoon, was) kosten die noodzakelijkerwijs worden gemaakt en het niet kunnen werken aan een maatschappelijke carrière of soms zelfs het onmogelijk zijn van het kunnen hebben van een baan naast het geven van mantelzorg.

Dit is des te schrijnender als men bedenkt dat liefde voor de medemens voor hen toch de eerste drijfveer was en zonder de mantelzorger veelal dure professionele zorg moet worden ingeschakeld. Ik denk dan ook namens de hulp behoevende te mogen zeggen dat de maatschappij de mantelzorgers veel verschuldigd is.

Dit geldt des te meer daar veel mantelzorg ook nog steeds wordt uitgevoerd zonder indicatie stelling omdat het door betrokkenen wordt gezien als iets vanzelfsprekend; andere oorzaken zijn opzien tegen de papierwinkel of niet of onvoldoende op de hoogte zijn van de voorzieningen.

De z.g. “ mantelzorgcompliment “ van 250 euro bereikt deze laatste genoemde groep mantelzorgers bijvoorbeeld ook niet; de regeling is weliswaar een goede stap in de richting als het gaat om erkenning van de mantelzorger echter de huidige doelgroep is dus veel te beperkt terwijl het bovendien veel te weinig compensatie geeft voor de kosten die de mantelzorger maakt

Uit bovenstaande mag het duidelijk zijn dat het gevaar dat de mantelzorger zelf in de situatie van de hulpbehoevende rolt steeds aanwezig is omdat de balans tussen draagkracht en draaglast soms heel fragiel is en daardoor uiterst gevoelig wordt voor kleine verstoringen; dit geldt zowel op het geestelijk, sociaal als financieel vlak.

Mantel zorg en betaalde arbeid

Er komen in de toekomst steeds meer mantelzorgers door:

De vergrijzing opzich

Steeds meer zieke en oudere mensen die thuis willen blijven wonen

Personeelstekorten in de professionele zorg

Nederland telt nu al zo’n 2,5 miljoen mantelzorgers waarvan circa 1,5 miljoen (= 60%) mensen dit combineren met een betaalde baan; dat betekent dat 1 op de 8 werknemers ook mantelzorger is. De leeftijd van de meeste mantelzorgers ligt tussen de 35 en 65 jaar.

Veel mantelzorgers kunnen hun zorgtaken moeilijk combineren met hun betaalde baan

De zorg voor een chronisch zieke partner, een kind met een handicap of een hulpbehoevende ouder naast een baan wordt door de mantelzorger als zwaar ervaren; 40% van hen voelt zich matig tot zwaar overbelast.

Daarnaast krijgen zij ook te maken met inkomensderving door: Het moeten afhouden van “meer“ werk

Het niet kunnen maken van promotie

Zich genoodzaakt zien om minder te gaan werken, stoppen met werken

Gebruik te moeten maken van ziekte wet

Eén op de vijf mantelzorgers werkt minder of stopt met werken en gemiddeld werken alle mantelzorgers ongeveer 550 uur per jaar minder dan gewenst of mogelijk

Om het geven van mantelzorg en het werken beter te kunnen combineren is het nodig dat: Het personeelsbeleid van werkgevers meer mantelzorgvriendelijk moet worden

Cultuuromslag is nodig aangaande openheid bij bespreken van individuele knelpunten, meer flexibiliteit in arbeidstijden- en duur (maatwerk oplossingen), vergroten bekendheid wettelijke verlofregelingen. Hier ligt natuurlijk ook een belangrijke taak voor de medezeggenschap raden. Voor werkgevers zijn er voordelen te behalen zoals verminderen ziekteverzuimkosten, behouden waardevolle werknemers op een krappe arbeidsmarkt, minder kosten aan werving nieuwe werknemers, hogere productiviteit omdat goed ondernemersschap zich door werknemers laat uitbetalen. De overheid als grootste werkgever zou als voorbeeld functie een actieve voortrekkers rol moeten vervullen daarbij gestimuleerd door de politiek

Sociale partners dienen mantelzorg tot vast punt te maken op de agenda van CAO onderhandelingen om afgesproken verbeteringen een wettelijk kader te geven

De overheid dient de mogelijkheden van de bestaande wetgeving “ Arbeid en Zorg “ meer te promoten en uit te breiden.

De meeste wettelijke verlofregelingen beperken zich namelijk tot zorg voor eigen ziek kind, partner of ouders en gelden niet voor de zorg van schoonouders, broers, zussen, vriend(in) of andere bekenden. Uitbreiding van de regelingen tot deze laatste groep zijn dan ook zeer gewenst

Verder dient de overheid te zorgen voor:

 

Voldoende en verantwoorde vervangende zorgvoorzieningen buitenshuis of thuis tijdens werktijden; voor de mantelzorger is dit van groot belang om te voorkomen dat hij of zij bezwijkt onder de voordurende zware mentale en lichamelijke druk die het geven van zorg naast de eigen huishouden – en of baan nu éénmaal met zich mee brengt.

Het versterken van het bewustzijn van professionals voor de mantelzorg door het organiseren van  specifieke  aandacht voor het onderwerp in het MBO- en HBO onderwijs (welzijn &zorg) en het instellen van een aparte leerstoel mantelzorg op universiteit (huisartsen opleiding)

Het opzetten van een centrale databank aangaande mantelzorg waar professionals met vragen over mantelzorg terecht kunnen

Middels convenant afspreken of bij wet afdwingen aan het in beeld brengen van het zorgsysteem rond de patiënt  zodra deze een instelling binnenkomt of weer verlaat.

Onderzoek naar regelingen in het buitenland aangaande financiële vergoedingen die rechtstreeks aan de mantelzorger worden uitbetaald, indirecte financiële vergoedingen voor de mantelzorger zoals in de fiscale sfeer, directe financiële vergoedingen voor de verzorgde bedoeld om de mantelzorger in mindere of meerdere mate te kunnen betalen en indirecte vergoedingen voor de verzorgde waarvan de mantelzorger ook profijt heeft

Mantelzorg en sollicitatie plicht

Normaliter hebben mensen met een WW- of bijstandsuitkering sollicitatieplicht.

Zowel gemeentes als UVW’s moeten aangespoord worden proactieve voorlichting te geven over de mogelijkheid van mantelzorg als vrijwilligerswerk.

WW uitkering

Personen die minimaal 20 uur per week mantelzorg verrichtten, kunnen in aanmerking komen voor ontheffing van de sollicitatieplicht. Het UWV is in principe vrij om zelf te bepalen wie in aanmerking komt voor ontheffing. Afhankelijk van de individuele situatie gaat het in eerste instantie om maximaal 6 maanden met de bedoeling dat de mantelzorger deze periode gebruikt om vervangende zorg te regelen. Na deze periode van zes maanden kan het UWV nog ééns maximaal zes maanden verlenging geven, in totaal dus maximaal twaalf maanden vrijstelling. Echter zelfs na die periode kan de ontheffing nog steeds met een maand verlengd worden wanneer dat gezien de bijzondere situatie redelijk is.

Bijstandsuitkering

Het staat elke gemeente vrij om bepaalde mensen vrijstelling te verlenen van sollicitatieplicht te verlenen; een intensieve zorgtaak kan een voorwaarde zijn. Om in aanmerking te komen voor ontheffing van de sollicitatieplicht beoordelen de gemeentenuiteraard de zwaarte van de zorgtaak van de individuele mantelzorger.

Mantelzorg en financiële situatie

Circa 70% van alle mantelzorgers heeft extra uitgaven die voortkomen uit de gegeven zorg; deze extra kosten bedragen bij langdurig en intensieve zorg gemiddeld zo’n 1250 euro per jaar

 

Zo’n kleine 10% van alle mantelzorgers blijkt daardoor voor langere tijd in de financiële problemen te komen; een welvaartsland als Nederland zou dit niet op haar CV moeten willen hebben staan.

Het wordt dan ook hoog tijd dat mantelzorgers een reële vergoeding krijgen voor de kosten van het zorgen waarbij in geval van een relatief laag inkomen ook hogere kosten vergoed zouden moeten worden.

Mantelzorgers die minder gaan werken of gaan stoppen om te kunnen zorgen, moeten een redelijke aanvulling op hun loon (inclusief pensioen opbouw) krijgen

Het wordt tijd de mantelzorg meer vanuit economisch oogpunt te bekijken. 80% van de zorg wordt door mantelzorgers gedaan. Als dat door professionals uitgevoerd zou moeten worden kost dat miljarden. Een ruimhartiger overheidsbeleid ten aanzien van een vergoedingsregeling voor de mantelzorgers zou dan eigenlijk ook geen punt moeten zijn

Verlichten mantelzorg (”er nooit los van zijn”) Tijdsbeeld

De mantelzorg heeft het tij tegen. Het bevindt zich op het kruispunt van haaks op elkaar staande maatschappelijke ontwikkelingen.

Aan de ene kant trekt de overheid zich terug omdat door toenemende vergrijzing meer hulp bekostigd moet worden uit een praktisch gelijkblijvend budget; invoering van de WMO lijkt ondanks goede voornemens de zorg te verschralen. De thuiszorg kalft af, mensen worden eerder ontslagen uit het ziekenhuis

Aan de andere kant neemt de arbeidsparticipatie van de vrouw nog steeds toe, de sociale verbanden worden losser en kinderen wonen soms aan de andere kant van het land.

Er valt niet aan te ontkomen:  “ Er zal een groter beroep gedaan worden op de mantelzorg “ Door bovenstaande ontwikkelingen krijgt de individuele mantelzorger tenminste het gevoel nog zwaarder belast te worden terwijl hij of zij vaak al tegen de grens aan zit. Mensen kunnen daaronder gebukt gaan en soms ook bezwijken. Of deze beleving nu terecht is of niet, het is zaak als gemeenschap dit fenomeen niet te onderschatten want wie zorgt er dan voor de zieke of gehandicapte als de mantelzorger daar niet meer toe in staat is

Lichamelijk belasting

Mantelzorgers verrichten vaak zwaar werk.

Verpleeg- en (medische) hulpmiddelen  zijn niet alléén een oplossing voor de patiënt (= zorgvrager) maar veelal zeker ook voor de mantelzorger.

Mantelzorgers zijn helaas niet altijd op de hoogte van het bestaan van deze hulpmiddelen en weten ook niet altijd waar deze te verkrijgen zijn of hoe zij vergoed worden.

Dat komt onder andere doordat de informatie dienaangaande versnipperd is over tal van organisaties

 

zoals een zorginstelling, gemeente, zorgverzekeraar e.a. Hierdoor worden hulpmiddelen soms niet of te laat aangevraagd, of blijken uiteindelijk toch niet aan de verwachting te voldoen in de specifieke situatie waarin men ze wil toepassen en blijven om die reden dan alsnog ongebruikt. Verder ontbreekt bij levering van hulpmiddelen niet zelden aan instructie en nazorg.

Ook blijkt in de praktijk dat de verleners van zorg die hulpmiddelen voorschrijven, soms zelf onvoldoende op de hoogte zijn van de vele mogelijkheden op dat gebied en voelen zij zich niet altijd automatisch verantwoordelijk voor het begeleiden bij de juiste keuze qua: bruikbaarheid, het juiste gebruik en daadwerkelijke aanvraag c.q. aanschaf van het hulpmiddel. Hierin dient verandering te komen.

Eerstelijns ergotherapeuten zijn gespecialiseerd  in het goed in kaart brengen van het probleem van de cliënt en in het geven van advies en steun bij  de aanvraag van het meest geschikte hulpmiddel. Daarnaast  geven zij instructie en training in het goed gebruik van het hulpmiddel

Er moet dan ook meer ruchtbaarheid  gegeven worden aan de mantelzorgers en huisartsen dat een mantelzorger met een verwijzing van een huisarts een eerstelijns ergotherapeut kan inschakelen.

Nog beter zou zijn als in de toekomst één aanspreekpunt zou zijn voor de individuele mantelzorgers, om hen vanaf de aanschaf van het hulpmiddel tot en met het gebruik ervan te begeleiden. Achter het aanspreekpunt zouden ergotherapeuten of speciaal daarvoor opgeleide medewerkers van de thuiszorg moeten zitten.

Hoe is het nu geregeld ?

a.

Verpleeg- en hulpmiddelen

Verstelbare bed, krukken, rolstoel, looprekje, ondersteek, sta-op stoel, douche stoel, toilet verhoger, kousen aantrekker enz.

Aanvragen bij: thuiszorginstelling

Eigen bijdrage: Sommige middelen zijn gratis en andere te huur of te koop. Bij lidmaatschap vaak korting

b.

Medische hulpmiddelen

Aanpassen computer, aanpassen meubel

Aanvragen bij: zorgverzekeraar

Eigen bijdrage: afhankelijk van polis voorwaarden

c.

Andere regelingen welke in de eerste plaats het leven van de patiënt maar tegelijkertijd ook die van de mantelzorger vergemakkelijken zijn:

Vervoersvoorzieningen- en woonvoorzieningen.

Rolstoel / scootmobiel / driewieler, rolstoeltaxi, aanpassing auto, enz.

Aanpassing keuken /  douche /  bad, /  toilet, verlagen aanrecht, traplift, til lift, drempelhulpen, verwijderen drempels, verbreden deuren enz.

Aanvragen bij: gemeente

Eigen bijdrage: Hoogte en inkomensafhankelijkheid verschillend per gemeente

 

Psychische belasting

Mensen die voor een ander zorgen hebben behoefte aan emotionele steun van anderen echter zij kunnen soms moeilijk of in het geheel niet bij familie en vrienden terecht of willen daar geen beroep opdoen. Toch moet die uitlaatklep er zijn om de zorg ook op langere termijn te kunnen volhouden. Ook er even tussenuit zijn kan juist dat noodzakelijke steuntje in de rug zijn.De overheid en maatschappij behoren de mantelzorgers hierin dan ook een handreiking te doen door het organiseren van :

Lotgenoten contact

Door praten met mensen in een vergelijkbare situatie ontdekt de mantelzorger dat ookanderen met dezelfde gevoelens van eenzaamheid of onzekerheid zitten. Het vertellen van een verhaal aan iemand die ervoor open staat geeft niet alléén weer ruimte in het hoofd maar levert vaak ook tips op over mogelijkheden aangaande zorg om extra hulp te krijgen en hoe beter om te gaan met spanning en stress waardoor bij hem of haar weer het besef doordringt er toch niet alléén voor te staan!

Het voortbestaan van bekende vormen van dit type ondersteuning middels mantelzorgcafé- en knutselbijéénkomsten e.d. verdient naar de toekomst dan ook zondermeer kwalitatieve borging.

Beademingsmoment

Even tot jezelf kunnen komen door rust en- of ontspanning. Gewoon niets hoeven doen of juist dat doen wat hij of zij erg belangrijk of leuk vindt maar waar normaliter geen tijd voor is.

Het gaat al – of niet in groepsverband om zaken als kortdurende vakantie, uiterlijke verzorging, sporten (wandelen / fietsen, zwemmen), hobby of anderszins creatief bezig zijn , uit eten gaan, enz. Opdat iedere mantelzorger hiervan ook zoveel mogelijk kan profiteren moeten de financiële drempels zo laag mogelijk worden gehouden door beschikbaar te stellen van ruimtes, vervoersfaciliteiten, middelen enz. tegen geen of zeer gereduceerde kosten.

Hulpmiddelen

Minder bekend bij de mantelzorgers maar belangrijk voor hun mentale ondersteuning zijn:

de personenalarm (klein zendertje rond de hals of pols van de patiënt en waarmee hij of zij 24 uur per dag in contact kan treden met de alarmcentrale) en het bel matje (dat zorgt dat er een bel gaat als de cliënt uit bed stapt). Beide kunnen worden aangevraagd bij thuiszorg.

Respijtzorg, mantelzorgbrigade

Als de mantelzorger tijd voor zichzelf wil hebben, moet hij of zij er voor zorgen dat de zorg overgenomen wordt. Het gaat dus om vervangende zorg. De officiële term is respijtzorg. Respijtzorg is dus de tijdelijke overname van alle mantelzorgtaken zodat de mantelzorger zelf even vrij heeft om andere dingen te doen.

Bij het tijdelijk overdragen van zorg is het belangrijk dat zowel de mantelzorger alsook degene voor wie de mantelzorger  zorgt een prettige tijd heeft en dat beide er op kunnen vertrouwen dat de verzorging goed wordt overgenomen.

De zorg kan worden overgenomen door beroepskrachten of vrijwilligers; alléén bij overname door beroepskrachten is een indicatie nodig en kan thuis maar ook buitenshuis (bijvoorbeeld in een opvangvoorziening) gegeven worden. Het is gewenst dat de overname van de zorg niet alléén incidenteel maar ook structureel gegeven kan worden, bijvoorbeeld maandelijks een weekend of wekelijks een dagdeel.

 

Organiseren van overname van mantelzorgtaken kost tijd, vooral ook om rekening te kunnen houden met de wensen van alle betrokkenen; vroegtijdige aanmelding van een verzoek kan teleurstellingen voorkomen.

Vaak zijn het vrijwilligers die thuis de zorg overnemen. Een voortdurende wervingscampagne campagne  in regionale radio, TV en dagbladen is nodig om blijvend voldoende capaciteit ter beschikking te hebben om aan de steeds maar toenemende vraag te kunnen blijven voldoen en verdient actieve (financiële) ondersteuning van gemeentelijke, provinciale en landelijke overheid; ook privé sponsering is welkom.

Bij acuut uitvallen van een mantelzorger  moet ad hoc vervanging geregeld worden wat lang niet altijd mogelijk is binnen het eigen netwerk van de mantelzorger maar ook de bestaande organisaties hebben het moeilijk hierop adequaat te anticiperen. Om voornoemde redenen zou het opzetten van een mantelzorgbrigade  bestaande uit vrijwilligers, die bereid zijn acuut ergens in te vallen en de klus op te knappen, een uitkomst zijn. Als je hulp nodig hebt, moet je een computer kunnen bellen die je dan doorverbindt met de eerste vrijwilliger die ter beschikking is.

Over het algemeen staat de huisarts het dichtst bij de patiënt en mantelzorger. De huisartsen moeten dan ook meer bij respijtzorg betrokken worden; tot nu toe is doorverwijzing door de huisarts erg

onder de maat.

Ook moet meer bekendheid gegeven worden aan de mogelijkheid dat via de huisarts een indicatie voor respijtzorg  kan worden aangevraagd

Vrijwilligers

Veelal is er een gebrek aan mensen die vrijwillig directe- en / ofindirecte zorg kunnen bieden. Met “indirect” wordt hier bedoeld: het onderdeel uitmaken van o.a. een instelling, organisatie, vereniging, bond, partij of anders welke zich bezig houden met zaken van algemeen belang. Onder “ anders “ kan bijvoorbeeld begrepen worden een beleidsklankbordgroep , WMO raad e.d.

Gemeenten zouden de regie moeten nemen richting MBO- en HBO scholen om de wettelijk voorgeschreven maatschappelijke stage  aan scholieren hiervoor in te zetten door behulpzaam te zijn bij het voorlichten aan alle betrokkenen inclusief zorgvuldige voorbereiding bij de daadwerkelijke implementatie ervan. De inschatting is dat het gefaseerd moet worden ingevoerd om succesvol te kunnen zijn daar deze vorm van hulp niet alléén tijd oplevert maar aanvankelijk ook tijd kost aan begeleiding en teleurstellingen in deze een luxe zijn die de maatschappij zich als zodanig niet kan veroorloven ten opzichte van jongeren.

Ten overvloede, vanuit de wetgeving aangaande “ verplichte maatschappelijke stage scholieren “

bestaan m.b.t. bovenstaande nauwelijks of geen bezwaren.

Mantelzorgpas

Middels zo’n pas kan de mantelzorger met korting gebruik maken van tal van activiteiten, voorzieningen die helpen bij de zorg die hij of zij verleent; het gaat hierbij niet alléén om cursussen zoals vergroten van de eigen weerbaarheid of onderkennen van / omgaan met dementie maar ook om bezoek aan theater of sportschool enz.

Mantelzorgkrant, klankbordgroep / panel mantelzorg (incl. klanttevredenheid), SMS service

 

Al jaren wordt onderkend dat grote groepen van mantelzorgers (o.a. allochtonen en jongeren) niet worden bereikt ondanks dat veel pogingen zijn gedaan om hierin verandering te brengen. Voor een efficiënte inrichting van de zorg is echter de betrokkenheid van alle  mantelzorgers essentieel. Het belang hiervan wordt nog groter naarmate men zich bewust wordt van het feit dat “ de mantelzorger “ niet bestaat net zoals ook “ de Nederlander “ niet bestaat. Om hierin verandering te brengen, zijn wellicht onconventionele middelen noodzakelijk. Gedacht kanworden aan bijvoorbeeld de inzet van eigentijdse media als internet zodat de mantelzorgers kunnen lezen, communiceren vanuit hun eigen huis op een moment dat het hen goed uitkomt over onderwerpen die specifiek voor hen van belang zijn.

Het doel is de mantelzorgers te informeren en hun meningen, wensen en ervaringen in beeld te brengen en met de resultaten van dit alles o.a. zorgkantoren, zorgaanbieders, hulpverleners, gemeenten en indicatie stellers niet vrijblijvend aan te sporen de ondersteuning van de

mantelzorgers te verbeteren. De rode draad is dus de betrokkenheid van de mantelzorger zelf, zodat de maatregelen ook daadwerkelijk tegemoetkomen aan hun behoeften en helpen hun taak zo goed mogelijk uit te voeren.

Om de slaagkans te vergroten in het betrekken van alle mantelzorgers bij dit proces dienen vertegenwoordigers uit allochtone- en jongeren groepen gezocht en benoemd te worden met als taak bekendheid te geven aan bovenstaande ontwikkelingen in hun (directe) omgeving.

Verder kan het bekend zijn van de jongeren met SMS (via mobieltje) gebruikt worden om juist de geïsoleerdheid van deze groep mantelzorgers te doorbreken; de gemeente zou de regie moeten voeren bij het opzetten van een dergelijke service dienst waarbij de (jonge) mantelzorger een nummer belt om vervolgens automatisch een aantal nummers teruggestuurd te krijgen waarmee hij of zij contact kan opnemen voor hulp.

Bemoeizorg

De WMO schrijft voor dat gemeenten de mantelzorger dienen te vinden en te ondersteunen.

Deze opdracht heeft niet alléén een menselijke kant maar ook een financiële want op termijn kan het gemeenten geld opleveren. Immers een mantelzorger die het (langer) volhoudt om te zorgen, kost uiteindelijk minder geld omdat er minder professionele hulp hoeft te worden geboden. Voor gemeenten dus de moeilijke taak professionele hulpverleners in contact te brengen met mantelzorgers inclusief de groep welke zich afgewend heeft van diezelfde hulpverlening. Hulpverleners moeten dus achter hun bureaus vandaan komen en de mantelzorgers in hun eigen leefomgeving opzoeken.

Gelukkig wordt het besef steeds groter dat dit een niet onbelangrijke groep mensen betreft die hulp behoeft, maar om verschillende redenen niet terecht komt bij de hulpverlening. Het verder uitbouwen van dat besef blijft noodzakelijk zolang de omvang van deze groep niet duidelijk is en het contact onvoldoende tot stand is gebracht. Gemeenten moeten dit probleem tot één van de speerpunten vin hun beleid bestempelen zodat het een vast punt op hun dagelijkse agenda wordt van aandacht vragen voor en stimuleren van de zoektocht naar deze moeilijk bereikbare mantelzorgers. Gemeenten moeten zich wel bewust zijn van het feit dat het niet alléén extra tijd kost van de hulpverleners maar dat zij ook toegerust moeten worden met voldoende kennis over de regels van de Nederlandse privacy wet (zonder toestemming en zonder medeweten van de mantelzorger is gebruik van zijn / haar gegevens niet toegestaan) en het zelfbeschikkingsrecht van elk individu.

Tijdverruimende maatregelen Parkeervergunning

 

Boodschappen doen kost de mantelzorger veel tijd en is nu éénmaal een noodzakelijk kwaad Om een mantelzorger te helpen zijn of haar beschikbare tijd zo efficiënt mogelijk uit te kunnen benutten is het wellicht te overwegen hen een parkeervergunning te verstrekken.

Papierstroom indammen

In de eerste plaats is vermindering van de bureaucratische rompslomp rond de aanvraag van professionele hulp zo wie zo noodzakelijk om de zorg in het algemeen voor de toekomstige samenleving betaalbaar te kunnen houden.

Echter ook de individuele mantelzorger en patiënt zal er erg bij gebaat zijn. Vaak moet de mantelzorger naast de dagelijkse mantelzorgtaken ook nog de administratieve zaken van de patiënt doen. Omdat daar eigenlijk geen tijd voor is en / of omdat de uitvoering ervan te moeilijk is, blijft dat niet zelden achterwege met nadelige gevolgen voor de zorg zelf omdat bijvoorbeeld hulpmiddelen niet worden aangeschaft, geen juiste indicatie wordt vastgesteld, geen of onvoldoende belasting terugave plaats vindt.

Het is dan ook gewenst dat alle partijen (o.a. ouderenbonden, gemeentes, lokale zorgkantoren en instellingen enz.) over hun eigen schaduw heen stappen en de handen inéén slaan om niet alléén van elkaars deskundigheid gebruik te kunnen maken maar vooral ook om in het belang van mantelzorger en patiënt de slagkracht te verhogen in de aanpak van de bureaucratie. Het aanstellen van een onafhankelijke partij om één en ander in een stroomversnelling te krijgen is wellicht een eerste stap om onderzoek naar mogelijke verbetering van hulp bij het invullen formulieren, tot stand brengen veréénvoudiging van formulier & relevante procedures envermijden van doublures in de te verstrekken informatie ook daadwerkelijk van de grond te krijgen.

Tot slot:

Dit stuk is verre van volmaakt en ook nog zeer onvolledig door ontbreken van voor mantelzorg ook belangrijke onderwerpen als belastingteruggave, wonen, financiering zorg e.d.

Mijn excuses hiervoor want het is puur bedoeld als een poging om een bijdrage te leveren aan verbetering van de positie van de mantelzorger die ons allen zeer dierbaar moet zijn. Dit niet alléén vanwege het feit dat een ieder er plotseling zelf afhankelijk van kan worden maar nog meer uit solidariteit met degenen die hem of haar nu al niet kan missen.

Een bijlage over de voor mantelzorger belangrijke adressen (bijv. t.b.v. een speciale mantelzorgkaart), zal later nog worden toegevoegd

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Gerelateerde Artikelen

Menno Hilverts

Social Blogger / Fotograaf

Geïnteresseerd in alles wat het welzijn van mensen in alle fasen van hun leven verbetert c.q. bedreigt.

M . J . W . Hilverts

Sponsor

Website nodig?
Hilkon helpt u graag

Categorieën